Uz mjesec ramazana u BiH: Bosanski islam i Europa

Za muslimane je sveti mjesec ramazan ove godine u Bosni i Hercegovini prilika da se još jednom intenzivnije govori o poziciji te vjere u društvu. Bošnjaci su najbrojnija od tri konstitutivne etničke zajednice u BiH, a premda se za tek određeni broj ljudi može reći da su i praktični vjernici, islam je vjerojatno i ključna odrednica bošnjačkog nacionalnog identiteta.

»Bosanski islam mogao bi biti primjer europskim zemljama kako se nositi s religijom. Europa bi mogla učiti iz primjera BiH kako popraviti odnose s muslimanima, jer u ovoj zemlji se, unatoč protjerivanju muslimana u posljednjem ratu, islam i demokracija međusobno ne isključuju. U BiH muslimani žive stoljećima. Oni su većinsko stanovništvo te balkanske zemlje, čiji primjer pokazuje koliko je apsurdna tvrdnja da su islam i demokracija dvije suprotnosti koje ne mogu egzistirati na istom području«, navedeno je u tekstu njemačkog lista Frankfurter Allgemeine, koji su ovih dana prenijeli brojni bh. mediji.

Primjeri iz svakodnevnoga života u glavnome gradu Sarajevu uglavnom potvrđuju da u ovom najreprezentativnijem dijelu BiH međusobno mogu bez sukoba egzistirati različiti pogledi na islam i njegovo prakticiranje.

(Su)život različitih svjetova

Premda će se izrazita većina stanovnika Sarajeva izjasniti da su muslimani, kafići i restorani u središtu grada prepuni su, usprkos tomu što je u tijeku mjesec ramazana, kada bi se vjernici trebali tijekom dana suzdržavati jela, pića i pušenja, i općenito se posvetiti duhovnom. Grad je uzavreo i noću kada se u mnogim lokalima toči alkohol, a gotovo na svakom koraku mogu se vidjeti oskudno odjevene djevojke.

Sarajevo u ovom smislu sliči bilo kojem drugom europskom gradu, no za praktične islamske vjernike to mora biti slika Sodome i Gomore. Ipak, sukoba nema, različiti »svjetovi« žive bez sukoba jedni pored drugi, ponekad čak i skupa. Na sarajevskim ulicama nije uopće rijetkost vidjeti u šetnji dvije prijateljice, od kojih jedna nosi tradicionalnu islamsku odjeću, a drugoj je tijelo prekriveno tek oskudnim »krpicama«.

Premda Srbi i Hrvati iz BiH, navodeći različite argumente, često govore o tome da je Sarajevo izgubilo svoj prijeratni multietnički karakter, da je sada vidljiva dominacija bošnjačkog i muslimanskog elementa te da zbog toga Sarajevo ne može biti istinski glavni grad države u kojoj su konstitutivne sve tri nacije – vrlo je zanimljivo da se islamski lideri u Bosni i Hercegovini sve intenzivnije žale na to da je zapravo islam u biti ugrožen u ovoj državi.

Izvješće o “islamofobiji”

Tako je ovoga tjedna Islamska zajednica BiH predstavila vrlo zanimljivo izvješće o islamofobiji, diskriminaciji i netoleranciji na području BiH, kojem je, kako se službeno tvrdi, cilj upozoriti javnost na problem postojanja netolerancije prema muslimanima u Bosni i Hercegovini.

Izvješće se bavi diskriminaciji prilikom zapošljavanja, u obrazovanju, zločinima iz mržnje, vrijeđanju, napadima i skrnavljenju vjerskih objekata. No, za javnost najzanimljiviji dio je onaj u kojem se spominje islamofobija u medijima, a što je posebno zanimljivo, najčešće citirani tekstovi su oni od autora Bošnjaka – Bakira Hadžiomerovića, Emira Imamovića, Avde Avdića, umrlog Seada Fetahagića, Senada Pećanina, Vildane Selimbegović… Ti ljudi su se već našli na popisima »islamofoba« na različitim islamističkim web stranicama, uključujući one pokrenute od pripadnika radikalnog vehabitskog pokreta.

Polemika se vodi o tome je li sama kritika postupaka muslimanskih vjerskih lidera u BiH ujedno i islamofobija. Vojni muftija Ismail ef. Smajlović i Ekrem Tucaković, voditelj Službe za odnose s javnošću Rijaseta Islamske zajednice BiH, tvrde da cilj izvješća nije da se neke osobe imenuju kao islamofobi, nego da se razgraniči kritika od islamofobije.

Smirivanje tonova

I izjave predsjednika Republike Srpske (RS) Milorada Dodika navode se u izvješću. Islamska zajednica zamjera Dodiku jer »nije demantirao niti osudio monstruoznu rasističku izjavu Biljane Plavšić da su muslimani genetski kvaran materijal, niti je demantirao svoje rasističke izjave da ne mogu suditi suci muslimani, niti je korigirao svoje uvjerenje da se ne može vjerovati muslimanima«.

Dodik i srpski član Predsjedništva BiH Nebojša Radmanović su uzvratili Islamskoj zajednici i njezinu poglavaru Mustafi Ceriću. Radmanović je čak kazao da je Cerićevo pismo (upućeno Predsjedništvu o Dodikovim izjavama, op. aut.) jedna vrsta pripreme za rat, jer Cerić u pismu kaže da se »ne treba čuditi kada se dogodi nešto krupnije u BiH čime će se zabaviti BiH i Europa«.

Tonovi su se ipak malo počeli smirivati, pa je Mustafa Cerić u najnovijoj izjavi, danoj u četvrtak prilikom posjeta gradilištu na kojem se obnavlja porušena džamija Ferhadija u Banjoj Luci, kazao da Islamska zajednica nikada nije zaboravila raniji Dodikov doprinos, koji je kao predsjednik Vlade RS-a pomogao da se započne gradnja Ferhat- pašine džamije u Banjoj Luci.

»Mi danas moramo spomenuti Milorada Dodika jer nismo zaboravili da je, tada kao predsjednik Vlade RS-a, dobrim djelom utjecao da počne gradnja Ferhadije. Pozivamo ga da nastavi u tom smjeru«, rekao je Cerić.

Izvor: Vjesnik, Zagreb

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*